Výmenné lístky: Konfety na kar slovenského zdravotníctva

Autor: Milan Mrázik | 7.2.2013 o 10:57 | (upravené 7.2.2013 o 11:04) Karma článku: 15,03 | Prečítané:  1194x

Diskusia o výmenných lístkoch je ďalšou ukážkou nekompetentnosti slovenských politikov. Ak sa nezačnú meniť zásadné veci, z lístočkovej vojny ostanú len konfety na kar slovenského zdravotníctva.

Lístok, nelístok - pacientovi to môže byť úplne ukradnuté. Chorý človek potrebuje rýchlu, kvalitnú a primerane dostupnú zdravotnú starostlivosť. Výmenné lístky na dosiahnutie tohto cieľa nemajú žiaden vplyv. Sú len zástupnou témou pre politických exhibicionistov, ktorí opakovane zlyhávajú pri manažovaní zdravotníctva.

Výmenný lístok má zástancov aj odporcov. V skutočnosti však ide o seriózne posúdenie stavu pacienta a jeho prípadné odoslanie k špecialistovi, ak si to jeho zdravotný stav vyžaduje. Ak by výmenné lístky podporili takýto trend, prospelo by to lekárom, ale najmä pacientom. V tejto súvislosti musím priznať, že ak to má skutočne fungovať, aj my, lekári, sa musíme zbaviť istého alibizmu.

Nepovažujem za správne, ak pacient sužovaný bolesťami chrbta ide priamo k neurológovi, prípadne neurochirurgovi. Najprv by mal podstúpiť základné vyšetrenie, ako je obyčajný natívny röntgen chrbtice. Sú ochorenia, ktoré musí začať liečiť praktický lekár. Medzi jeho povinnosti patrí aj zabezpečenie základných laboratórnych a grafických vyšetrení. Až po zlyhaní liečby má pacienta posielať k špecialistovi. Prax je však často úplne iná. Základné vyšetrenia, ktoré by mu veľmi pomohli, si špecialista musí urobiť sám.

Ak by systém výmenných lístkov (rozumej kompetentné odoslanie na odborné vyšetrenie) takto fungoval, pomohlo by to pacientovi a bol by to základ serióznej spolupráce medzi lekármi. Bolo by veľmi poučné, keby sa podarilo vyhodnotiť, do akej miery by sa takto odbremenili ambulancie špecialistov od pacientov, ktorých mal liečiť praktický lekár.

Je tu však ešte oveľa závažnejší problém. Ak by aj boli ideálne vzťahy medzi lekármi a neexistoval by alibizmus, stále ostáva nesystémová organizácia zdravotníctva. Poisťovne uzatvárajú so špecialistom zmluvy podľa toho, aký dlh tvorí jeho ambulancia. Špecialista s dlhom je pre poisťovňu nezaujímavý, nedostane bonus. Takto nastavený systém vôbec nereflektuje úroveň práce lekára a jej vplyv na kvalitu života pacienta. Nemalo by byť pre poisťovne práve toto prvoradým kritériom (zmierňovanie/odstraňovanie utrpenia pacienta) pre rozdeľovanie peňazí, ktoré navyše do systému vkladá sám pacient?

Či pacient pôjde k špecialistovi s lístkom, alebo bez neho, je v súčasnosti úplne jedno. Finančný limit na ošetrenie, ktorý špecialistovi určuje poisťovňa, sa ním nemení. Lístok neovplyvní, či bude mať lekár viac času na pacienta a jeho vyšetrenie. Počet pacientov, ktorých mu poisťovňa preplatí, ostáva s lístkom či bez neho rovnaký.

Namiesto politického exhibicionizmu by prospela konštruktívna debata odborníkov o reálnej platbe za poskytnutú zdravotnú starostlivosť. Nie je paradoxné, že diskusia je o nepodstatných zmenách a zásadné problémy odsúvame? Téma reálnej platby vraj bude aktuálna až v roku 2015 a elektronická zdravotná dokumentácia v roku 2020.

S lístkom i bez neho budú pacient a slovenské zdravotníctvo naďalej Bludným Holanďanom v zradných vodách neprehľadného financovania a chaotického systému.

Páni politici, chystajte teda konfety!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?