Výmenný lístok? Iniciatíva, ale blbá!

Autor: Milan Mrázik | 6.6.2013 o 7:51 | Karma článku: 17,80 | Prečítané:  1931x

Zmyslom verejného zdravotníctva je zdravé obyvateľstvo. V užšom zmysle ide o zdravších a spokojných pacientov. Každá iniciatíva prospievajúca tomuto cieľu je vítaná. Avšak iniciatívy, ktoré už aj tak zlý stav ešte viac zhoršujú, sú pohromou. V takom prípade platí okrídlená múdrosť, že iniciatívny blbec je horší ako triedny nepriateľ.

Keď súčasné vedenie rezortu zdravotníctva presadilo opätovné zavedenie výmenných lístkov, iniciatívnosťou skutočne nešetrilo. Odôvodnenie, že praktický lekár má mať prehľad, čo sa s jeho pacientom deje, kde a na čo sa lieči, má svoj racionálny podklad. Tiež sa na prvý pohľad zdá zmysluplné, že práve praktický lekár je erudovaný radca, ktorý pacienta presne nasmeruje tam, kde mu rýchlo a správne pomôžu. Prax je bohužiaľ úplne iná.

Nechcem sa dotknúť kolegov praktických lekárov, lebo viem, že vidina vypisovania výmenných lístkov určite nebola lákadlom, čo ich priviedlo do zdravotníctva. Ale nemôžem mlčať len kvôli stavovskej kolegialite, keď deväť z desiatich výmenných lístkov je vystavených lajdácky a bez akejkoľvek zmysluplnosti. Na správne vystavenie výmenného lístku, inak povedané odoslania na odborné vyšetrenie, je akýkoľvek zákon zbytočný. Pre každého lekára je samozrejmé, čo do odoslania treba napísať. Bohužiaľ, praktickí lekári sa s novou úlohou vyrovnali tak, aby nestrácali veľa času. S obľubou používajú vetičku: „Prosím o odborné vyšetrenie". Účel vyšetrenia a otázka, na ktorú chcú odpovede, ostávajú záhadou. Takýto lístok je špecialistovi aj pacientovi úplne nanič. Pre väčšinu pacientov znamená obnovenie výmenných lístkov len ďalšie predlžovanie času stráveného v čakárni.

Výmenné lístky sú v praxi dva mesiace. Problémy, ktoré mali riešiť, pretrvávajú, a k zlepšeniu dostupnosti zdravotnej starostlivosti nedošlo. Pacienti nielenže čakajú na vyšetrenie u špecialistu rovnako dlho ako pred zmenou, ale ešte predtým si musia nezmyselne vyčkať aj v rade na výmenný lístok. Skrátenie čakania na poskytnutie zdravotnej starostlivosti? Kdeže! Pacient čakajú dlhšie než predtým.

Čo priniesli výmenné lístky špecialistom? Zákon z dielne iniciatívnych hlavičiek jasne hovorí, čo musí obsahovať výmenný lístok a aj kedy má byť vystavený. Nuž a bez výmenného lístka pacient k špecialistovi nemôže, samozrejme okrem výnimiek. Čo ak výmenný lístok zákonné náležitosti neobsahuje? Má špecialista pacienta vrátiť späť, aby si praktický lekár do bodky splnil povinnosť, ako zákon káže? Alebo pacienta vyšetrí, ale vlastne tým pomáha porušeniu zákona? Tento každodenný rébus je neželaným spestrením pracovných povinností špecialistov. Zákony sú potrebné, o tom niet pochýb. Samozrejmosťou je aj ich dodržiavanie. Ale čo s príkazmi, ktoré sú nezmyselné a pacientovi nijako nepomáhajú, ale škodia?

Prax ukazuje, že iniciatíva a kapacita na tvorbu legislatívy v rezorte zdravotníctva nechýba. Keď však budú nabudúce iniciatívni ľudkovia na ministerstve pociťovať nedostatok práce, mohli by svoju pozornosť obrátiť na obvody. Veď pomaly bude zázrak stretnúť obvodného lekára, ktorý nie je deduškom v dôchodkovom veku!

Zatiaľ to však vyzerá, že iniciatívou sa plytvá na vytváranie zástupných tém, ktoré len maskujú nečinnosť v kľúčových oblastiach. Radšej všetko možné, aj nezmysluplné, zbytočné a hlúpe, len nie systémové zmeny. Nabudúce to pokojne môže byť nová „vizuálna identita" ministerstva. V takom prípade do loga navrhujem pštrosa s hlavou strčenou v piesku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?