Sieť rýchlej zdravotnej pomoci je dôležitá časť prednemocničnej zdravotnej starostlivosti. Pre prognózu mnohých poranení, náhlych srdcových a mozgových príhod je takmer polovicou úspechu. Rýchly prevoz vykonaný lege artis je rozhodujúci pre záchranu života.
Už za čias Rudolfa Veriteľa Zajaca v roku 2004 boli schválené reformné zdravotné zákony. Vytvoril sa systém siete rýchlej zdravotnej pomoci. Pýcha nášho zdravotníctva so štedrým spôsobom financovania. Je zníženie dotácií o 5 % správne a nedôjde k zhoršeniu kvality rýchlej pomoci ? Nie je to ďalší krok ministra Uhliarika poznačený nedostatkom odvahy a odbornosti?
Takmer zo dňa na deň Rudolf Veriteľ Zajac zriadil stovky takýchto staníc. Zabezpečil im štedré financovanie zo zdrojov verejného zdravotného poistenia. Je podivné, kde sa zrazu vzalo také množstvo kvalifikovaných ľudí zabezpečujúcich prevádzku. Zaujíma tento dôležitý fakt kompetentných viac ako to, komu dať licenciu?
Po rokoch chvál ich ide minister Uhliarik potrestať znížením platieb o 5 %. Zdá sa mi, akoby sám priznal, že doteraz sanitky preplácal. Možno ak by fixné náklady napríklad na energie a PHM klesali, mohli by sme uvažovať o znížení platieb. Nič nezlacnelo, skôr zdraželo. Je teda neadresné celoplošné zníženie platieb správne?
Cesta k dosiahnutiu efektivity je pritom jednoduchá. Dookola budem opakovať, že nastúpiť musia odbornosť a správna kontrola s vyvodzovaním spravodlivých dôsledkov. Kde je v celom procese poisťovňa? Kontroluje dostatočne efektívnosť vynaložených peňazí, ktoré dáva do systému?
Priestor na šetrenie isto existuje. Prax ukazuje množstvo nesprávne realizovaných prevozov, ktoré majú veľa negatívnych dôsledkov. Poisťovňu a ministra by malo zaujímať, či rýchle sanitky nesuplujú rýchly taxík zadarmo. Aké je percento neodôvodnených a neindikovaných prevozov? V koľkých percentách je tento systém zneužívaný? Vidí tento problém poisťovňa?
Ako je možné, že sanitky RZP privezú pacienta s jednoznačnými anamnestickými a klinickými známkami poranenia mozgu či miechy do nemocnice, v ktorej v tom čase práve nefunguje CT ani NMR. CT a dnes už aj NMR sú v týchto prípadoch základnou diagnostickou metódou. Rýchlosť diagnostiky je základom úspechu liečby. Bežne sa takéto prevozy v praxi dejú. Potom sa zavolá druhá sanitka a tá prevezie pacienta do susednej nemocnice. Oba prevozy sú zaplatené. Najhoršie je, že sme stratili drahocenný čas, a o pacienta môžeme prísť.
Bol vytvorený systém komunikácie z miesta zásahu do centra a odtiaľ k poskytovateľovi. Bohužiaľ tento systém odovzdávania informácií a správneho smerovania prevozu pacienta do zariadenia, kde mu bude poskytnutá rýchla a kvalitná pomoc, zlyháva. Nie však vinou nemocníc.
Spomínané prípady sú len nepatrným zlomkom plytvania financií určených na rýchlu zdravotnú pomoc. Prevozy lege artis financujme, ale non lege artis nie. Zneužívanie systému je jednoducho neprípustné.
Problém sa dá riešiť. Základom je zmena: odborníci z ministerstva a poisťovní by mali byť preložení zo suterénu na poschodia, kde na ich miestach sedia odborníci z Petny. Tiež otázka zisku poisťovní je veľmi sporná.