reklama

Nemôžem byť ticho aj kvôli Vám...

Je piatok večer cca 19,00 hod. RLP priviezla pacientku zo susedného okresu, ktorá má silné bolesti v nohe a hlavne zhoršujúce sa oslabovanie sily a citlivosti s vývojom poruchy močenia. Neurologický nález súhlasí s obrazom magnetickej rezonancie. Je indikovaná urgentná operácia. Pacientku náležite informujem a vysvetľujem nutnosť operácie. Súhlasí. O cca 10 minút zvoní telefón na lekárskej izbe. Volá manžel. Chce sa stretnúť ešte pred operáciou...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Manžel pacientky to stihol, prišiel do hodiny. Vysvetľujem nutnosť a charakter operácie. V tom siaha do zadného vrecka nohavíc. Tuším čo tam má. Nemýlil som sa, peňaženku. Tak mu slušne hovorím, že to nemám rád a nech ju schová. On nástojí, že mi musí niečo dať. Napriek faktu, že obaja hovoríme po slovensky, on akoby nechápal, že si nič nevezmem. Pochopil až po mojom uistení, že ak tú peňaženku neschová preletí dverami tak rýchlo, že ich nestihne ani otvoriť. Znova ho, ale uistím, že všetko dopadne dobre a ja spravím všetko čo sa bude dať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Operácia dopadla dobre. Pacientke sa uľavilo a ťažkosti ustúpili. Blíži sa deň prepustenia a sním aj spomínaný manžel, teraz s plnou igelitkou. Dopadol rovnako ako prvý krát s peňaženkou. Neuspel. Neviem, je chyba vo mne, že o úplatky nemám záujem, hovoríme jedným jazykom?

Hovoriť, že úplatky v zdravotníctve neexistujú by bolo klamstvo. Prečo, ale sú a kde je príčina ? Možno si pacienti myslia, že ak lekárovi niečo dajú urobí viac akoby mal. Predstava, že množstvo vyoperovaného nádoru je úmerná výške úplatku je absurdná. Taktika a stratégia operácie má úplne iné pravidlá. Argument, že to tak chodí už odpradávna, takisto neobstojí. Skoncujme s nesprávnymi tradíciami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príčina a zodpovednosť je na oboch stranách. Na strane dávajúceho a aj na strane prijímajúceho. Tento problém nevyrieši žiadny morálny ani etický kódex. Môžeme ho vyriešiť jednoducho. Lekári nebudú brať a pacienti nebudú dávať. Chyba je na oboch stranách.

Musím priznať, že niekedy sa igelitka nedá odmietnuť. Vďaka za záchranu života býva taká úprimná až je veľmi ťažké nepodľahnúť. Myslím, že to nie je správne, ale sú situácie, keď je to veľmi ťažké.

Iný problém je obálka, tá je neprípustná. Chorý systém ukazuje cestičky, ktorými sa dajú obísť pravidlá. Dlhé čakanie v bolesti nabáda využiť bočnú cestičku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riešením je zásadovosť, morálny prístup a profesionalita.

Jediné, čo sa kúpiť nedá je zdravie. Možno sa dá skrátiť čas čakania...

Vrátim sa o niekoľko mesiacov späť do doby, keď sme dali výpovede. Vtedy sme si hrdo pripli odznaky s textom „ Nemôžem byť ticho – aj kvôli Vám - VÝPOVEĎ“

Tak ma napadlo prečo, my lekári, teraz, tak hrdo, nenosíme iné odznaky s textom „ Ďakujem, ÚPLATKY NEBERIEM“

Milan Mrázik

Milan Mrázik

Bloger 
  • Počet článkov:  88
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Liečim, operujem na neurochirurgii. Táto práca je po mojej rodine to najdôležitejšie čo mám. Narodil som sa na Slovensku, mám túto krajinu rád. Tu chcem žiť. Osud mojej rodnej krajiny mi nie je ľahostajný. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu